DETALJ SA CRKVE SV. KRŠEVANA
Napisala:Matea Bakić
Napisala:Matea Bakić
OPIS DETALJA
Detalj prikazuje dio tordiranog polustupa sa kapitelom koji nosi slijepi luk na južnom bočnom zidu, sa vanjske strane crkve.
Detalj prikazuje dio tordiranog polustupa sa kapitelom koji nosi slijepi luk na južnom bočnom zidu, sa vanjske strane crkve.
OPIS GRAĐEVINE
Trobrodna bazilika s tri bogato ukrašene polukružne apside, romaničkog stila, ime je dobila po Sv. Krševanu mučeniku, zaštitniku grada Zadra koji krasi i grb grada.
Nasred pročelja nalazi se glavni portal s polukružnom lunetom i trokutastim zabatom nad njom. Plohu bočnog zida raščlanjuje dugi niz slijepih lukova oslonjenih na zavijene pilastre. Posebno vrijedan element arhitekture tvori vanjska galerija na glavnoj apsidi. U zabatu crkve, iznad glavne apside te u oblini lijeve bočne apside i na zidu do nje, ostaci su romaničkih fresaka.
POVIJEST
U cjelini, bazilika zajedno sa zadarskom katedralom predstavlja krunski primjer romaničke umjetnosti u graditeljskom nasljeđu Dalmacije te visoku duhovnu razinu Zadra u 12. stoljeću. Za našu nacionalnu povijest i općekulturno naslijeđe Hrvatske posebno valja spomenuti vrijednu instituciju iz ove opatije skriptorij u kojem su napisane mnoge važne isprave i pisane umjetnine među kojima i one s muzičkim zapisima: gradual iz 1. stoljeća, antifonar iz 14. stoljeća, obrednik iz 15. stoljeća, misal opata Veniera, te zasigurno veliki dio srodnog štiva iz ostalih zadarskih crkava i samostana, posebno katedrale i Samostana sv. Marije.
Samostan je prvi puta spomenut u oporuci priora Andrije 918. godine, a tijekom 10. stoljeća je propao. Kao početna godina osnutka (tj. obnove) samostana uzima se 19. prosinca 986. godine kada je zadarski prior Madije, u dogovoru sa zadarskim plemićima i ostalim građanima, dopustio da se uz crkvu Sv. Krševana podigne novi samostan, na mjestu nekog starijeg samostana. Uređenje samostana bilo je povjereno benediktincu, opatu Madiju, porijeklom Zadraninu, koji se vratio iz samostana u Monte Cassinu. Sve do kraja 14. stoljeća samostan je stalno jačao zahvaljujući darovnicama podijeljenima od strane vladara i papa. Zbog svoje gospodarske moći bila je porasla i politička moć samostana u poslovima gradske općine. Kada je početkom 15. stoljeća Zadar potpao pod vlast Venecije (1409), mletačka je vlast smanjila njegov politički utjecaj i gospodarsku moć. Polovicom 15. stoljeća samostan je dobio status komende, zbog čega je morao financijski skrbiti o raznim talijanskim biskupima i kardinalima. Nasuprot tome, redovnici su od mletačke vlasti dobivali rentu za vlastite potrebe. Sve je to dovelo do slabljenja i zapuštenosti samostana u kojem je tijekom ranog novog vijeka boravilo tek nekoliko redovnika. Samostan je bio ukinut u vrijeme francuske vlasti nad Dalmacijom, dekretom generalnog providura za Dalmaciju Vicka Dandola, 30. kolovoza 1807. godine. Zgrada samostana je bila namijenjena liceju, a arhiv samostana je 1808. godine premješten u prostorije Providurije, a dolaskom austrijske vlasti u arhiv Namjesništva za Dalmaciju.
Do crkve se nalaze ostaci srednjovjekovnog
benediktinskog samostana koji je u 19. stoljeću sasvim pregrađen, a u II.
svjetskom ratu porušen. Zvonik se počeo graditi 1485. godine, a do današnje
visine izgrađen je 1546. godine. Nikada nije dovršen.
ZANIMLJIVOSTI
Legenda o sv. Krševanu kaže kako je bio akvilejski mučenik iz IV. stoljeća, a istaknuo se u doba Dioklecijanova progonstva beskompromisnom vjerom u Isusa Krista.
Predaja ga povezuje sa svetom Stošijom ili Anastazijom mučenicom. Po toj predaji on joj je bio vjeroučitelj. Dok je Stošija bila u tamnici, Krševan ju je svojim pismima tješio i bodrio.
Legenda o sv. Krševanu kaže kako je bio akvilejski mučenik iz IV. stoljeća, a istaknuo se u doba Dioklecijanova progonstva beskompromisnom vjerom u Isusa Krista.
Predaja ga povezuje sa svetom Stošijom ili Anastazijom mučenicom. Po toj predaji on joj je bio vjeroučitelj. Dok je Stošija bila u tamnici, Krševan ju je svojim pismima tješio i bodrio.
Nema komentara:
Objavi komentar